Memantau kitaran audit akreditasi setiap program akademik UTM (Swa, badan profesional dan global)
18.
Menyediakan laporan / kertas kerja untuk pemakluman Senat bagi semua audit yang telah dilaksanakan.
8.
Urusetia Jawatankuasa Akreditasi Universiti (JKAU).
19.
Menyediakan laporan / kertas kerja untuk kelulusan JKAU
9.
Menyediakan laporan / kertas kerja untuk perakuan Senat bagi semua audit setelah diluluskan dalam JKAU.
20.
Menyediakan pelaporan kepada Mesyuarat JK Pemandu JPU : Kualiti dan Pengurusan Risiko.
10.
Menguruskan proses pendaftaran Program Akademik UTM di MQR (Asasi, Diploma, Diploma Eksekutif, Sarjana Muda, Sarjana & PhD) (Swa dan badan profesional).
21.
Menguruskan pendaftaran perubahan maklumat program akademik UTM di MQR termasuk program profesional.
11.
Mengenalpasti Panel Penilai Audit- PPA (Dalam & Luar) bagi Audit Akreditasi Program Akademik dan Audit Institusi sebelum mendapat kelulusan dari JKAU (Swa)
×
Unit Kualiti Akademik (ms 1/2)
No.
Perkara
No.
Perkara
1.
Urusetia bagi status dan permohonan pengekalan status Swaakreditasi UTM dengan MQA.
11.
Mengurus dan mengatur penyediaan dokumen swa- MQA-03
2.
Mengadakan jerayawara bagi persediaan menghadapi audit swa.
12.
Mengurus dan mengatur penyediaan audit sebenar dan mock pengekalan swa.
3.
Mengurus dan mengatur penyediaan dokumen audit susulan syarat-syarat pengekalan swa.
13.
Penyediaan Laporan dwi- tahunan swa UTM - 2 tahun selepas tarikh audit swa.
4.
Mengemaskini maklumat PART A COPPA.
14.
Menyediakan database maklumat akreditasi program.
5.
Menyediakan latihan kepada Panel Penilai Auditor (PPA).
15.
Menguruskan beberapa siri bengkel bermula dengan pengenalan kepada penilaian program sehingga penulisan SAR bagi penilaian/akreditasi luar negara (cth: AUN-QA, ABET, dll).
6.
Mengenalpasti dan merancang keperluan latihan yang bersesuaian kepada Fakulti/Sekolah berkaitan keperluan pelaksanaan audit
16.
Urusetia bagi Anugerah Kualiti Akademik (AKA) bagi menguruskan audit AKA setiap tahun
7.
Merancang dan menganalisis pencapaian Fakulti bagi Anugerah Kualiti Akademik (AKA) setiap tahun serta membentangkan laporan kepada Universiti
17.
Memantau Jaminan Kualiti Dalaman (IQA) dan pemakaian SPK UTM Fakulti / Sekolah / Universiti
8.
Memberi khidmat nasihat dalam semakan kurikulum, penubuhan program baharu, nomenclature
18.
Menjadi pakar rujuk kepada Fakulti dan Mesyuarat JKKU
9.
Menyediakan bahan rujukan berkaitan Panduan Kualiti Akademik UTM
19.
Menyediakan dan mengemaskini polisi dan prosedur Jaminan Kualiti Akademik untuk rujukan Universiti.
10.
Menyediakan kertas kerja berkaitan pembangunan polisi / prosedur kualiti akademik UTM
×
Unit Kualiti Akademik (ms 2/2)
No.
Perkara
No.
Perkara
20.
Menyediakan laporan analisis APAER kepada SENAT
24.
Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Kualit Dalaman Universiti
21.
Memantau tindakan CQI oleh Universiti daripada dapatan Audit / Laporan APAER
25.
Menyediakan pelaporan kepada Mesyuarat JK Pemandu JPU : Kualiti dan Pengurusan Risiko
22.
Mengurus dan memantau pelaksanaan audit dalaman program akademik peringkat Fakulti
23.
Semakan kurikulum 30%
×
Unit SPK & Pengurusan Risiko (ms 1/1)
SPK
No.
Perkara
No.
Perkara
1.
Merancang , mengurus dan menyelaras pelaksanaan SPK - UTM dan SPK-QRiM
6.
Kawalan Rekod SPK QRIM.
2.
Penilaian prestasi SPK UTM melalui Mesyuarat Semakan Pengurusan (MSP).
7.
Audit Kualiti Dalaman SPK QRIM.
3.
Penilaian Prestasi SPK QRIM.
8.
Tindakan Pembetulan dan Pencegahan SPK QRIM.
4.
Penambahbaikan SPK QRIM.
9.
Maklum balas pelanggan SPK QRIM
5.
Kawalan Dokumen SPK QRIM
10.
Menyediakan pelaporan Mesyuarat Semakan Pengurusan /JK Pemandu JPU: Kualiti dan Pengurusan Risiko.
PENGURUSAN RISIKO
No.
Perkara
No.
Perkara
1.
Melaksanakan polisi dan garis panduan pengurusan risiko
4.
Memberi latihan dan nasihat kepakaran berkaitan pengurusan risiko kepada warga UTM.
2.
Mengurus pelaksanaan risiko strategik, risiko operasi dan projek.
5.
Menguruskan daftar risiko.
3.
Memantau pelaksanaan pelan tindakan mitigrasi risiko.
×
Unit SPK & Pengurusan Risiko (ms 2/2)
PENGURUSAN RISIKO
No.
Perkara
No.
Perkara
6.
Melaporkan aktiviti pengurusan risiko kepada Universiti.