Home UTM QRiM Johor Bahru UTM QRiM Kuala Lumpur
   

Carta Fungsi QRIM



   
×

Unit Akreditasi & Pengiktirafan

No. Perkara No. Perkara
1. Menyedia perancangan Audit Akreditasi Tahunan bagi Akreditasi Program Swa. 12. Menyedia perancangan Audit Akreditasi Tahunan bagi Akreditasi Profesional & Global
2. Menguruskan Akreditasi Luar Negara. 13. Menguruskan Audit Akreditasi Sementara program akademik UTM.
3. Menguruskan Audit Akreditasi Penuh program akademik UTM 14. Menguruskan Audit Pengekalan Akreditasi Penuh program akademik UTM
4. Menguruskan Audit lokasi dengan kerjasama Fakulti/Sekolah terlibat 15. Menguruskan Audit Institusi mengikut keperluan (cth: UTMSPACE).
5. Menguruskan Akreditasi Sementara(Badan Profesional). 16. Menguruskan Akreditasi Penuh (Badan Profesional).
6. Menguruskan Audit Pengekalan(Badan Profesional) 17. Menguruskan lawatan audit interim (Badan Profesional)
7. Memantau kitaran audit akreditasi setiap program akademik UTM (Swa, badan profesional dan global) 18. Menyediakan laporan / kertas kerja untuk pemakluman Senat bagi semua audit yang telah dilaksanakan.
8. Urusetia Jawatankuasa Akreditasi Universiti (JKAU). 19. Menyediakan laporan / kertas kerja untuk kelulusan JKAU
9. Menyediakan laporan / kertas kerja untuk perakuan Senat bagi semua audit setelah diluluskan dalam JKAU. 20. Menyediakan pelaporan kepada Mesyuarat JK Pemandu JPU : Kualiti dan Pengurusan Risiko.
10. Menguruskan proses pendaftaran Program Akademik UTM di MQR (Asasi, Diploma, Diploma Eksekutif, Sarjana Muda, Sarjana & PhD) (Swa dan badan profesional). 21. Menguruskan pendaftaran perubahan maklumat program akademik UTM di MQR termasuk program profesional.
11. Mengenalpasti Panel Penilai Audit- PPA (Dalam & Luar) bagi Audit Akreditasi Program Akademik dan Audit Institusi sebelum mendapat kelulusan dari JKAU (Swa)
×

Unit Kualiti Akademik (ms 1/2)

No. Perkara No. Perkara
1. Urusetia bagi status dan permohonan pengekalan status Swaakreditasi UTM dengan MQA. 11. Mengurus dan mengatur penyediaan dokumen swa- MQA-03
2. Mengadakan jerayawara bagi persediaan menghadapi audit swa. 12. Mengurus dan mengatur penyediaan audit sebenar dan mock pengekalan swa.
3. Mengurus dan mengatur penyediaan dokumen audit susulan syarat-syarat pengekalan swa. 13. Penyediaan Laporan dwi- tahunan swa UTM - 2 tahun selepas tarikh audit swa.
4. Mengemaskini maklumat PART A COPPA. 14. Menyediakan database maklumat akreditasi program.
5. Menyediakan latihan kepada Panel Penilai Auditor (PPA). 15. Menguruskan beberapa siri bengkel bermula dengan pengenalan kepada penilaian program sehingga penulisan SAR bagi penilaian/akreditasi luar negara (cth: AUN-QA, ABET, dll).
6. Mengenalpasti dan merancang keperluan latihan yang bersesuaian kepada Fakulti/Sekolah berkaitan keperluan pelaksanaan audit 16. Urusetia bagi Anugerah Kualiti Akademik (AKA) bagi menguruskan audit AKA setiap tahun
7. Merancang dan menganalisis pencapaian Fakulti bagi Anugerah Kualiti Akademik (AKA) setiap tahun serta membentangkan laporan kepada Universiti 17. Memantau Jaminan Kualiti Dalaman (IQA) dan pemakaian SPK UTM Fakulti / Sekolah / Universiti
8. Memberi khidmat nasihat dalam semakan kurikulum, penubuhan program baharu, nomenclature 18. Menjadi pakar rujuk kepada Fakulti dan Mesyuarat JKKU
9. Menyediakan bahan rujukan berkaitan Panduan Kualiti Akademik UTM 19. Menyediakan dan mengemaskini polisi dan prosedur Jaminan Kualiti Akademik untuk rujukan Universiti.
10. Menyediakan kertas kerja berkaitan pembangunan polisi / prosedur kualiti akademik UTM
×

Unit Kualiti Akademik (ms 2/2)

No. Perkara No. Perkara
20. Menyediakan laporan analisis APAER kepada SENAT 24. Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Kualit Dalaman Universiti
21. Memantau tindakan CQI oleh Universiti daripada dapatan Audit / Laporan APAER 25. Menyediakan pelaporan kepada Mesyuarat JK Pemandu JPU : Kualiti dan Pengurusan Risiko
22. Mengurus dan memantau pelaksanaan audit dalaman program akademik peringkat Fakulti
23. Semakan kurikulum 30%
×

Unit SPK & Pengurusan Risiko (ms 1/1)

SPK

No. Perkara No. Perkara
1. Merancang , mengurus dan menyelaras pelaksanaan SPK - UTM dan SPK-QRiM 6. Kawalan Rekod SPK QRIM.
2. Penilaian prestasi SPK UTM melalui Mesyuarat Semakan Pengurusan (MSP). 7. Audit Kualiti Dalaman SPK QRIM.
3. Penilaian Prestasi SPK QRIM. 8. Tindakan Pembetulan dan Pencegahan SPK QRIM.
4. Penambahbaikan SPK QRIM. 9. Maklum balas pelanggan SPK QRIM
5. Kawalan Dokumen SPK QRIM 10. Menyediakan pelaporan Mesyuarat Semakan Pengurusan /JK Pemandu JPU: Kualiti dan Pengurusan Risiko.

PENGURUSAN RISIKO

No. Perkara No. Perkara
1. Melaksanakan polisi dan garis panduan pengurusan risiko 4. Memberi latihan dan nasihat kepakaran berkaitan pengurusan risiko kepada warga UTM.
2. Mengurus pelaksanaan risiko strategik, risiko operasi dan projek. 5. Menguruskan daftar risiko.
3. Memantau pelaksanaan pelan tindakan mitigrasi risiko.
×

Unit SPK & Pengurusan Risiko (ms 2/2)

PENGURUSAN RISIKO

No. Perkara No. Perkara
6. Melaporkan aktiviti pengurusan risiko kepada Universiti. 9. Urusetia Anugerah Inovasi Naib Canselor (AINC).
7. Mengurus setia Mesyuarat Jawatankuasa Induk Pengurusan Risiko (JPRU). 10. Menyediakan pelaporan Mesyuarat Semakan Pengurusan /JK Pemandu JPU: Kualiti dan Pengurusan Risiko.
8. Mengkaji semula dan mengesyorkan pengurusan dasar dan toleransi risiko.
×

Unit Korporat

KUALITI PERKHIDMATAN

No. Perkara No. Perkara
1. Merancang dan mengurus latihan pembangunan kualiti perkhidmatan 5. Menyelaras dan menyediakan pelaporan en-vision UTM.
2. Audit dan memantau Jaminan Kualiti Perkhidmatan 6. Menyediakan dan menyelaras Laporan Perancangan Strategik Tahunan (termasuk pelaporan Q1-Q4).
3. Pembudayaan aktiviti kualiti di UTM (SPK, BPT, KIK, KIEP, EKSA) 7. Urusetia bagi Anugerah Kualiti Perkhidmatan (AKP), Anugerah Inovasi Perkhidmatan (AIP)
4. Menyediakan dan memberikan laporan maklumbalas prestasi KAI UTM QRiM kepada Universiti.

PENTADBIRAN & KEWANGAN

No. Perkara No. Perkara
1. Mengurus Sumber Manusia 5. Mengurus Bengkel Perancangan Strategik QRiM.
2. Menguruskan dan mengawalselia Pentadbiran Am Pejabat, Pengoperasian dan Korporat 6. Menyediakan pelaporan dan menyelaras pelaporan kepada Mesyuarat JK Pemandu JPU: Kualiti dan Pengurusan Risiko
3. Merekod, memantau dan mengawalselia rekod-rekod kewangan dibawah tabung-tabung amanah UTM QRiM. 7. Mengurus pelaksanaan OSHE bangunan DSI.
4. Mengurus dan menyelaraskan perolehan dan bayaran.